domingo, 19 de agosto de 2012

A Mr. Donon

La cuestión del cambio de trazado aprobado por el Gobierno por parte de Compañía de los Ferrocarriles de Asturias, Galicia y León (AGL), mediante el que pretendía sustituir el aprobado por otro nuevo en el que se reducía la longitud del Puerto a costa de introducir pendientes de 35 milésimas en lugar de las 20, puso en pie de guerra a los asturianos, que tras muchos años de espera por el ferrocarril en los que todo habían sido promesas y engaños por la Compañía del Noroeste, nuevamente parecía que se iban a ver estafados.

AGL, que se había hecho con las concesiones del Noroeste, estaba formada por un sindicato de cinco bancos franceses y la Compañía de Caminos de Hierro del Norte de España, estaba representada por el banquero francés de origen judío Armand Donon, vicepresidente de la compañía. Por tanto la figura de este representante fue objeto de las iras del pueblo astur, con su máxima expresión en la manifestación del 27 de marzo de 1881 en la plaza de la Escandalera en Oviedo en la cual era citado en varias pancartas portadas por los asistentes.

El poeta mierense Teodoro Cuesta le dedicó esta poesía escrita en asturiano.

A Mr. Donon.
Con motivo de la reunión provincial asturiana.

Emperróse Donon, y anque s’emperre
y un añu enriba d’utru, erre que erre,
aporfie y en sos trece quiera estase
a la postre y al cabu ha d’ablucase.
¡Pos non faltaba más! Con sin razones
yo non digo un Donon, cien mil Donones,
non son quién pa moflase d’isti suelu
el más ricu quciás que cubre’l ciuelu.
¡Carape col hombrín! Dan i cebera;
Sabe qu’estapinando per ú quiera
el cinabriu relluz, fierro y carbones
¿y entavía por pares non diz nones?
¿Quies al pueblu asturianu dexar muertu
col resbarión qu’entames tú nel Puertu?
¿Si l’unu pa isti mal ye bon remediu,
por qué espetamos quies un res y mediu?
¿Non quies caldu? Pos sorbi cuatro taces;
¡Home, por Dios! ¿de bulra non tien traces
un plan qu’al primer ¡plin! En ¡plúun! Trocadu
de seguillu se viera de contadu?
Quier dicir, qu’al baxar peles pendientes
que tienen perendengues suficientes,
pa que tiemblás Roldán(non el arrieru)
utru Roldán de fégadu más fieuru,
al primer kilontrómetu, apiñaos,
comotora y vagones, emburriaos,
pel mesmu Satanás, s’esmigayasen
y una freba d’un probe non topasen.
¿Non abasta, siñor, que na llanura
Cuando a Dios se i antoxa, la cretura,
Pegue una focicada o s’esvanielle
o quiciás del repiru rompa l’fuelle?
¿Ye menester que llocu y alloriadu
baxe per un camín tan emprunadu,
como’l que nos cimientes, pa qu’un día
nos toque’n sin xugar la lotería?
¡Non delidies, Donon! ¡non sías llocu!;
a patica y andando, pocu a pocu,
o en pollinos si non, a lo Fonciellu,
baxaremos el Puertu con botiellu.
¿Hay xosticia, razón, fueru bastante
Pa qu’un pueblu s’abluque a un comerciante,
Y ¡qué pueblu, Siñor! Cuando so gloria
en les fueyes non cabe de la historia?
¿Hay razón, hay xosticia, ley, nin fueru,
Pa qu’a la lluz del sol, el mundo enteru
nos diga en sim mentir, sois unos…? !callo,
pos m’afuega la rabia de pensallo!
Pero non callo, non; que na Pasera,
de Mieres del Camín, la lluz primera
vi del pícaru mundo y soy tan netu
que llamo blancu al blancu y prietu al prietu.
Pedimos un camín como Dios manda;
¿por qué boroña das, si pan d’escanda
cuidábamos rucar, y vemos fartos
si para ello, Donon, te damos los cuartos?
Déxate de custiones y cencerros;
pendientes de cristianos, non de perros
esta provincia quier, tan olvidada
como derechu tien a ser preciada.
¿Fo tá poco sofrir? Por desengaños
avezau el astur, cunta los años;
mas hoy cola xosticia por bandera
pide fierro-carril, non carretera.




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